Idén ünnepli a 80. évfordulóját az IKEA!

//

Az IKEA 80. évfordulója alkalmából a tervezőcsapat a változó prioritásokról beszélt az újságírókkal, az anyagfejlesztésekről és arról, hogy mit jelent pontosan a „demokratikus tervezés”.

Az IKEA 80. születésnapját a Milánói Design Hét alatt ünneplő parti előtt egy cseresznyeszedő emelkedik fel, hogy elvégezze az utolsó simításokat a mennyezetről lógó óriási imbuszkulcson.

Marcus Engman, az Ingka Group (IKEA kiskereskedelmi üzletág) kreatív igazgatója szerint: „Az imbuszkulcs nagyon jó az összeszereléshez, de nem annyira jó a szétszereléshez” – mondja Engman, és elmagyarázza, hogy az IKEA legjobban eladott termékei, például a Billy könyvespolc ma már a tervezőcsapat által kifejlesztett, ékelt tiplivel készül.

Ez lehetővé teszi, hogy az emberek „összepattintsák a bútoraikat”, majd „sokszor szét- és újra összerakhatók legyenek anélkül, hogy elveszítenék a szerkezeti integritásukat”.

A 80. születésnap alkalmából az IKEA egy új kollekciót mutatott be, melynek neve Nytilverkad. Az imbuszkulcs-ikonok „egy kis móka” mindenki számára és a tér többi elemével együtt arra utalnak, hogy az Ikea „múltját, jelenét és jövőjét” is figyelembe veszi, miközben a nyolcadik évtizedét ünnepli.

Johan Ejdemo, a svéd Ikea design menedzsere szerint a dizájn „egyáltalán nem tűnik elavultnak” még ma sem, mert „a dizájnjuk eléggé ikonikus, és egyszerűségükben eléggé közvetlen” – mondja.

A kollekcióban olyan székek új változatai szerepelnek, amelyeket eredetileg az IKEA régóta dolgozó munkatársa, Gillis Lundgren tervezett.

Lundgren volt az a személy, aki az IKEA alapítójával Ingvar Kampraddal együtt valóban „feltörte az IKEA kódját”. „Mindig azt mondjuk, hogy könnyű extrém, drága terveket készíteni, de az Ikea-dizájn bonyolult”. Engman hangsúlyozza, hogy az új kollekció „nem múzeumi gyűjtemény”, hanem újraértelmezett.

Gustavsson leírja, hogy a kollekcióban élénk színeket használnak, hogy kitörjenek a világjárvány után az emberek „szürke lelkivilágából”, és hogy az IKEA tudja, hogy a fiatal közönség körében „nagyon népszerű”. Vannak merész nyomatok az 1970-es és 80-as évekből is, magyarázza, míg a következő két évre elosztott későbbi termékkollekciók az újabb évtizedeket fogják felfedezni.

A tervezők szerint azonban nemcsak a tárgyak megjelenésének frissítéséről volt szó, hanem az építési módszerek és az egészségügyi és biztonsági előírások újragondolásáról is. „Néhány terméket már nem lehet többé gyártani” – mondja Gustavsson. „Ma már nagyon fontos számunkra a gyermekbiztonság és mindenki biztonsága”.

„Bárki visszatekinthet a 60-as évekre, és láthatja, hogy akkoriban talán nem ez volt az első számú prioritás” – teszi hozzá Ejdemo.

„Mindig azzal kezdjük, hogy hogyan tudunk okosan bánni az anyagokkal.” A tervezők szerint az újragondolt formatervek képesek kihasználni az anyagok fejlődését az első megalkotásuk óta, amelyek közül soknak maga az IKEA volt az úttörője.

Bár a fenntarthatóság az utóbbi időben egyre fontosabbá vált az IKEA számára is, Edjemo szerint a megfizethetőségre és a fenntarthatóságra való összpontosítás bizonyos mértékig kéz a kézben járhat. „A lehető legkevesebb anyaggal dolgozunk a termékeinkben, hogy megfizethetővé tegyük őket, és ez a fenntarthatóság szempontjából is nagyon jó kezdet” – mondja.

Azon túl, hogy alapvető szinten elismerik, hogy az otthonnak biztonságot és menedéket kell nyújtania, „amikor megkérdezzük az embereket arról, hogy mit tekintenek jobb életnek, az otthon nem merül fel”.

Szólj hozzá!


Nézd meg, hogyan értékelték az ügyfeleink a szolgáltatást: